Scouting is een superleuke en actieve manier om vrije tijd te besteden. Samenwerken, avontuur, respect voor elkaar en de leefomgeving, zelfstandigheid en ontwikkeling zijn belangrijke thema’s binnen Scouting. Naarmate de jeugdleden ouder worden, neemt de begeleiding af en de zelfstandigheid toe. Tijdens de opkomsten doet uw kind verschillende activiteiten en leert op deze manier allerlei vaardigheden. Hierbij staat niet de prestatie maar het meedoen voorop. Dit alles doen we niet zomaar. Hoewel plezier voorop staat zit er ook een duidelijke visie achter Scouting. Deze spelvisie “SCOUTS” geeft duidelijk aan waar Scouting voor staat: Wie bij Scouting alleen maar denkt aan vuurtjes stoken en activiteiten in het bos heeft het mis. Om het programma afwisselend te houden bieden we bij Scouting activiteiten aan in 8 verschillende activiteitengebieden. Een activiteitengebied is een verzameling van activiteiten die met elkaar te maken hebben.

Het maken van programma’s doen we niet zomaar. Jeugdleden hebben hier inspraak in. Hoe deze inspraak verloopt hangt weer af van de leeftijd van de jeugdleden. Dit loopt uiteen van het tijdens activiteiten bekijken wat jeugdleden leuk vinden tot het zelf bedenken en organiseren van de activiteiten. Ook wanneer jeugdleden de activiteiten zelf bedenken doen we ons best om activiteiten zo gevarieerd mogelijk te maken.